Natursnokarna

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet

Inom Lerumskretsen driver vi Natursnokarna som en familjeverksamhet, vilket innebär att hela familjen är välkommen. Aktiviteterna är anpassade för mindre barn, ca 1 – 10 år, och barnen har med någon förälder, farfar, moster eller annan vuxen som ansvarar för barnet.

Vi gör små utflykter tillsammans och upptäcker vår närmiljö. Det kan vara att titta på spår efter djur, gå kluriga tipsrundor, titta på småkryp, håva i ån eller hälsa på en bondgård. Syftet är att skapa nyfikenhet och känsla för naturen.

Natursnokarna är en del av Naturskyddsföreningens många aktiviteter. När barnen blir större kan de gå vidare att engagerna sig i Fältbiologerna. Kontakta gärna oss för att få veta mer!

Under året försöker vi få ett så varierat program som möjligt. Vill ni hitta på någon speciell aktivitet, eller vet något fint ställe i närheten där vi inte varit så får ni gärna tips oss om det.
Natursnokarna finns även på facebook med en egen grupp. Håll er gärna uppdaterade om händelser även där. Sök på Natursnokarna Lerum!

Kommande aktiviteter:  https://lerum.naturskyddsforeningen.se/natursnokarnas-aktiviteter/

Gjorda Aktiviteter hösten 2017

Sön 8 okt Snokträff Höst i Härskogen

Samling parkeringen vid Härskogens motionsspår. Trädsaga, plocka höstiga löv på vägen från parkeringen och prata arter. Vi pratar om hösten. Hur förbereder sig djuren och växterna inför den kommande vintern. Vi ordnar brasa och avslutar med att grilla egen medtagen matsäck. Tid 11- 13.

Frågor Erika mobil 0730-30 12 03.

Mail: natursnokarna.lerum@gmail.com

Sön 19 nov Snokarnas önsketräff

Plats: ?????
Tid 11-13. Detta är en speciell träff där NI snokar ska få önska vara och vad vi ska hitta på. Vi vill så gärna se vilka platser som ni tycker om att vara på och vad ni älskar att hitta på när ni är ute. Meddela oss på face- book som kommentarer under rätt datum eller maila oss på lerumsnatursnokar@gmail.com.
Sista dagen för inlämning av önskemål är 5 nov. Skriv era önskemål så meddelar vi tillbaka på facebook och Lerums Naturskyddsföreningens hemsida vad det blir för ställe och vad vi kommer hitta på senast en vecka innan. Vi ordnar brasa och avslutar med att grilla egen medtagen matsäck (om möjlighet nns på platsen som väljs).

https://www.facebook.com/groups/ 168959473184910/?fref=ts
Mail: natursnokarna.lerum@gmail.com Mobil: 0730-30 12 03.

Sön 3 dec Snokarnas första advent

Vi rar vår nu traditionella första advent med glögg/ varm choklad och “pepparkakor”.
Plats Stamsjön, Badplatsen mellan 11.00-13.00. Frågor Erika Mobil 0730-30 12 03.

Mail: natursnokarna.lerum@gmail.com

_________________________________________________________________________________________________________

Aktiviteter våren 2016

Söndagen den 6 mars   träffades vi på parkeringen vid Härskogens friluftsområde och vandrade mot grillplatsen.

Vi pratade och lärde oss mer om djurens namn och vad alla i familjen kallas. Det var kallt och blöt så vi fick korta ner träffen och vi pratade lite mer om elden och vad man behöver tänka på när man eldar. Mycket för att det var så mycket skönare att sitta nära värmen från elden. När vädret inte är med så gäller det att anpassa sig 😉

LNF NS vt16 1 web  LNF NS vt16 2 web

Söndagen den 10 april träffades vi vid Dammsjöås utanför Alingsås.

Vi pratade om vårtecken och allt som hade börjat växa då! Samarbetet med snokarna i Alingsås blev mycket uppskattat och roligt. Vi var många som tittade och lärde oss om knoppar och hur man kan se vad det är för träd genom att ”nyckla” sig fram. Att lära sig vad man ska titta på för att bestämma vad trädet heter.

LNF NS vt16 3 web

Söndagen den 1 maj träffades vi på parkeringen vid Stålebo dammar. Och vandrade sedan mot en bra utsiktsplats där vi kan spana på fåglarna.

Vi fick lära oss lite om fåglarna vi såg och vad de heter. För de mindre som inte riktigt klarade av de stora kikarna tillverkade vi små egna av toarullar och snören.

LNF NS vt16 4 web

Håll gärna utskick på vår facebooksida. Sök Natursnokarna i Lerum!

Vi har även skaffat en egen mailadress nu som vi har noga koll på. Så har ni några frågor tveka inte att maila oss.

Email: natursnokarna.lerum@gmail.com

Aktiviteter 2015

Natursnokarna i Sjövik

Natursnokarna vt16 3

här skrev vi i vårt planeringsunderlag:

”Vi märker att allt fler barn tillbringar mindre tid utomhus, speciellt i skog och mark. Vi vill då hjälpa till att skapa ett intresse för att vistas där och skapa en förståelse för djur och natur på ett naturligt sätt. Vi vill väcka nyfikenheten och ge dem baskunskaper om hur naturen fungerar, allemansrätten, kretsloppen samt en hållbar utveckling.”

Vi är tre dagbarnvårdare som gått Naturskyddsföreningens Snokutbildning 1 och utbildat oss till Natursnoksledare. Vi har alltid varit ute mycket med barnen men kände att vi ville sätta ett ”namn” på det vi gör samt få lite mer ”kött” på benen. Vi kikade runt lite och såg att Natursnokarna fanns.

Efter några telefonsamtal och mejl så fick vi äntligen gå kursen. Efter kursen kände vi oss laddade och började snoka med barnen. Vi använder oss av olika böcker för att få inspiration, bland annat ”Leka och lära matematik ute” ( Outdoor teaching) samt ”Busvädersboken” och ”Pinnboken”. Vi försöker även använda oss av olika appar, när vi är ute för att kolla upp olika djur och spår.

Då vi snokar ses vi alla tre ledare i skogen. Vi går på Lupptäcksfärd och det ropas ”snok snok” från barnen då de hittat något de vill dela med sig av. Vi försöker ha en styrd aktivitet, som Naturbingo, Leta efter naturens skatter etc. Ibland blir det fri lek i skogen, då barnen själva kommit igång med något som vi inte vill avbryta.

Vi sjunger Snoksången vid samling. Denna var även med på vårt Luciatåg. En otroligt härlig sång som vi alla tycker om. Vi försöker alltid laga någon form av mat över elden, nu när vi fått Muurikkan (stekhällen) så öppnar det sig för fler maträt- ter.Vi snokar med vår barngrupp, alltså utan föräldrar, på dagtid. Vi är i gruppen nu 19 barn i åldrarna 1,5-6 år. Alla får vara med och snoka! Det är så fantastiskt att se de yngre barnen studera de äldre och försöka härma.

Text: Johanna Åsberg, Moa Olmås, Marianne Lihv    Foto: Moa Olmås

Natursnokarna  i Gråbo

Hösten började med att vi var med och invigde Lerådalens reservat, sedan var med på Nääs Barnfestival. Vår första ”riktiga” träff hade vi vid Hulan där vi pratade om träd och deras namn och hur man ser skillnad på dem. Vi lärde oss vad nyckla en växt innebar, och hur man ska se skillnader på växter och djur.

I oktober provade vi ett nytt ställe, var vid Torskabotten och pratade om djurens vinter strategier. passade på att Provade även på olika sätt att göra upp eld. Både med tändstål och med bågdrill. Bågdrillen var svår för små armar och ben, men lite rök fick vi allt till.

Terminen avslutades med det som nu ha blivit en lite tradition. Första advent firande i Riddarsten, vi skickade meddelande till tomten som se- dan besökte oss vi fick peppar- kaksdeg. Så då blev det peppar- kaksbak över öppen eld, vilket är lika mysigt varje gång.

Natursnokarna vt16 4Natursnokarna vt16 1Natursnokarna vt16 2

Text och Foto: Erika Thyrberg