Botanikgruppen

Aktiviteter våren 2019

Tors 23 maj Botanikvandring

Nu är det dags för våra trevliga kvällsutflykter.

Vi brukar åka till någon intressant plats och försöka examinera de växter vi träffar på. Har du flora och lupp är det bra. Fika med och stövlar på. Lars-OveStakeberg träffar vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18.00. OBS en halv timme tidigare än föregående år.
Frågor: Lars-Ove Stakeberg 0703-87 58 20.

Tis 28 maj Botanikvandring

Visst längtar ni uti markerna nu, när naturen är som allra vackrast. Följ med denna sköna vårkväll, så får vi se hur många växter vi hittar. Fikar gör vi på någon fin plats. Vi träffas på Stenkullens Station stora parkeringen 18.00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.
Frågor: Bo Nilsson 0705-31 46 35.

Tis 4 juni Botanikvandring

Juni kväll. Nu vill vi ut och se på allt som växer och spirar. Fikat avnjuter vi på en vacker plats, medan solen sakta dalar. Vi träffas vid Stenkullens Station stora parkeringen 18.00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.
Frågor: Lars-Ove Stakeberg 0703-87 58 20.

Tors 13 juni Botanikvandring

Följ med på vår sista botanikvandring för det här året. Packa din ryggsäck och följ med Lars-Erik Karlsson ut i den härliga sommarkvällen. Hoppas vi hittar några fina nattvioler. Vi träffas vid Stenkullens Station stora parkeringen 18.00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.
Frågor: Lars-Erik 314 59.

Sön 16 juni Botanikresa

Årets botanikutflykt går till fina växtlokaler i Västergötland. Medtag fika för en rast samt flora och ev. lupp. Lunch intages på lokalt matställe på egen bekostnad. Beräknad hemkomst ca.18:00.

Samling 8:00 på parkeringen, Tingshuset. Föranmälan till Lars-Ove Stakeberg, 0703-875820, senast mån 10/6.

VÄLKOMNA MED !

Aktiviteter genomförda av botanikgruppen våren 2018

Gullpudra [Chrysosplenium alternifolium L.] – Årets växt 2018

Tors 17 maj Botanikvandring

Nu är det dags för våra trevliga kvällsutflykter. Vi brukar åka till någon intressant plats och försöka examinera de växter vi träffar på. Har du flora och lupp är det bra. Fika med och stövlar på. Lars-Owe Stakeberg träffar vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.

Frågor Lars-Owe 0703 87 58 20.

Missne [Calla palustris L.]

Tors 24 maj Botanikvandring

Följ med Bosse Nilsson ut i den vaknande spirande naturen. Vi får se vad vi hittar för spännande växter och vilka fina platser vi kommer till. Ta med fika och Stövlar på, så träffas vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.

Frågor Bosse 146 35 eller 0705-31 46 35.

Slåttergubbe  [Arnica montana L.]

Tors 31 maj Botanikvandring

Kjell Anthin leder oss denna vårkväll till en fin plats, där vi får undersöka vilka växter vi hittar. Fika med och stövlar på, så träffas vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. OBS en halvtimme tidigare än föregående år.

Frågor Kjell 316 77.

Nattviol [Platanthera bifolia (L.) Rich.]

Tors 7 juni Botanikvandring

Nu är vi inne i sommarmånaden. Tänk att få vandra ut över sommarängarna i Lars Erik Karlssons sällskap och titta på allt som växer och frodas. Kanske får vi känna doften av nattviol. Packa ned fikat så träffas vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00.

Frågor Lars-Erik 314 59.

_____________________________________________________________________________________

Sön 17 juni Botanikutflykt Tjörn

Årets botanikutflykt går till Tjörn för besök på Stora Dyrön och Bö tjärn bl.a. Medtag fika för en rast, samt flora och ev. lupp. Lunch intages på lokalt matställe på egen bekostnad. Beräknad hemkomst ca 17:00. Samling 8:00 på parkeringen, Tingshuset.

Föranmälan till Lars Ove Stakeberg, 0703-87 58 20, senast torsdag 14/6.

Marrisp [Limonium vulgare]

Gjorda Aktiviteter  Våren  2017

Tors 11  maj Botanikvandring

Nu är det dags för våra trevliga kvällsutflykter. Vi brukar åka till någon intressant plats och försöka examinera de växter vi träffar på. Har du flora och lupp är det bra. Fika med och stövlar på. Lars-Owe Stakeberg träffar vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. Obs en halvtimme tidigare än föregående år. Frågor Lars-Owe 0703-87 58 20.

Tors 18 maj Botanikvandring

Följ med Bosse Nilsson ut i den vaknande spirande naturen. Vi får se vad vi hittar för spännande växter och vilka fina platser vi kommer till. Tag med fika och Stövlar på, så träffas vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. Obs en halvtimme tidigare än föregående år. Frågor Bosse 146 35 eller 0705-31 46 35.

Tors 1 juni Botanikvandring

Kjell Anthin leder oss denna härliga junikväll till en fin plats, där vi får undersöka vilka växter vi hittar. Fika med och stövlar på, så träffas vi på Stenkullens Station stora parkeringen 18:00. Obs en halvtimme tidigare än föregående år. Frågor Kjell 316 77.

Tors 8 juni Botanikvandring

Vår sista botanikvandring för året håller Lars Erik Karl- sson i. Följ med ut i den härliga sommarkvällen. Kanske får vi känna doften av nattviol. Packa ned fikan så träffas vi på Stenkullens  Station stora parkeringen 18:00. Frågor Lars-Erik 314 59.

Årets botaniska utflykt !
Sön 18 juni Heldagsutflykt till Halland

Årets botanikutflykt kommer att gå till några intressanta växtlokaler i Halland. Medtag fika för en rast. Gemensam lunch kommer, på egen bekostnad, att intas i någon närliggande ort till besökt område. Ta gärna med flora och lupp. Föranmälan till lostakeberg@telia.com senast 15 juni. Samling 08:00 vid Tingshusets parkering Lerum för samåkning. Beräknad hemkomst ca 18:00. För info L O Stakeberg, 0703-875 820.