Fågelgruppens program

Hösten 2020

Hej fågelvänner!

Coronatider ställer till det.

Utflykter går bra sånär som på samåkningen. Utflykterna den 20 sept och 11 okt  blir alltså av.

Inomhusträffar är ju känsligare, därför kommer vi att slopa fikat.

För inomhusträffarna gäller tills vidare begränsat antal, (20 personer) som får komma, på grund av lokalens storlek.
Det gäller träffarna den 5 nov. och den 3 dec. Anmälan till Hasse Ö  0702 91 81 71 el. Ollas Ann-Mari  0723 34 43 09.

Om Folkhälsomyndighetens rekommendationer ändras betr antalet personer kommer vi att följa de ändrade  rekommendationerna.

—————————

Söndag 20 sep  –   Sträckfågelräkning

Per och/eller Jon väntar på oss vid Gråbo modellflygplats, som heter Backlanda. Ligger nära Hjällsnäsviken. De berättar vilka fåglar som sträcker och de är på plats från 07.00 och några timmar framåt. Varma kläder och en värmande fika brukar behövas.

Frågor: Per 0705-89 59 52   Jon: 0737- 25 98 58.

Söndag 11 okt  –  Höstutflykt halvdag

Per-Arne Pellden bjuder oss med på en fågelpromenad. Vart? Det berättar han när vi träffas vid Torpskolans parkering. Med hänvisning till Coronasmittan bör samåkning bestämmas i förväg av var och en.

Ta med kikare och fika så ses vi kl. 09.00.  Frågor: Per-Arne tel: 0733- 80 23 71.

Torsdag 5 nov –  Öppet Hus  Fågelgruppen

Den här torsdagen har Morgan Josefsson lovat komma och berätta om en spännande resa söderut, som han säger. Ja , långt-långt ända till Antarktis. MEN innan vi släpper lös honom ska vi bestämma vårens program.
Ingen fikapaus.

Aspenäskyrkan kl 19 – 21.

Torsdag 3 dec  –  Glöggafton Fågelgruppen

Dags för första (?) glöggen….så berättar vi för varandra vad vi sett.

Vår egen pedagog Per Leyton, har sedan lovat kåsera om: Europa, Nordafrika och Mellanöstern, en resa genom ca 25 länder under mer än 40 år. Välkommen Per! Väl mött ni andra.

Vi avvaktar med att bestämma hur det blir med ev. glögg och fika med hänvisning till Covid19.

Aspenäskyrkan kl 19 – 21.

Vintern 2021

Söndag 10 jan  –  Sjöfågelräkningen

Dags igen för 53:e gången. Vi ses vid stationen i Floda ( vid sjön) kl. 09.00 Meddela gärna Hasse Österman om Du kan hjälpa till. Tel  0702-91 81 71 Tips: Kolla hemsidan, där vi meddelar om det blir förändringar.

Torsdag 4 feb –  Öppet Hus   Fågelgruppen

Vi berättar för varandra hur det gick vid sjöfågelinventeringen 2021. Hasse sammanfattar sedan det hela. Kanske visar han avslutningsvis några bilder.

Ta med koppen, så ses vi troligtvis i Aspenäskyrkan kl. 19.00  – Kolla, kolla vår fina hemsida!!!!

Torsdag 4 mars  Öppet hus   Fågelgruppen

Har Du hört lärkan? Är det vinter än eller är vårfåglarna på gång? Det berättar vi för varandra innan vi gör ett nytt program.

Sedan har våran Barbro, som ställer upp i vått och torrt, lovat berätta om något, vi får se vad. Tack säger vi. Koppen med och vi ses troligtvis i Aspenäskyrkan kl. 19.00 – MEN kolla hemsidan!

Söndag 14 mars  –  Fågelutflykt heldag

Vi är vana med sjön Mjörn. Men Mjörn på Tjörn!!! Det Ni.  Mycket rovfågel kan det bli och säkerligen sångsvan, strandskator och övriga vårfåglar som kommit. Morgan Josefsson kan ta oss med dit. Vill Du följa med? Ta då med fika för 2-3 gånger, så samlas vi vid Aspens station kl. 08.00 för samåkning.

Frågor: Morgan tel. 0730-28 62 80 eller Hasse tel. 0702-91 81 71.