Fågelgruppens program

Rapport från Öppet Hus Fågelgruppen den 3 mars

Torsdagen den 3 mars samlades vi tolv personer  i Aspennäskyrkan.
Först gjorde vi klart höstens program med överlappning till början av 2023. Därefter berättade Hasse om årets sjöfågelräkning, som på grund av väderleksrapportens varning för dåligt väder på den planerade söndagen, kunde ändras till lördagen.
I år fick vi resultatet via datorn, så nu berättade han bara lite kuriosa om några udda fåglars förekomst i år, kontra förra året. Våran Barbro tog sedan över i både ord och bild. Mycket trevligt berättade hon om fåglar hon ”mött”under det gångna året. Som grädde på moset fick vi även se trollsländor, fjärilar och några bilder från en resa till Montenegro.
Vid datorn /  Ollas Ann-Mari

Söndag 24 april  –  Vårfågelvandring

Svenssons tar oss med på den årliga vandringen bland vårfåglarna i Sjövik. Glöm inte kikare och fika!
Samling vid Stenkullens station ( stora P-platsen) kl.8.00 eller cementfabriken i Sjövik kl. 8.20.

Frågor Svenssons 0703 46 99 92.

Söndag 8 maj  –  Fågelskådningens dag

Några av oss i fågelgruppen kommer att vara vid STÅLEBO VÅTMARK från kl. 08 och några timmar framåt och guida. Hitta dit: Skylt: Stålebo våtmark står vid Brunnslyckans busshållplats på lokalvägen mellan Floda/Tollered. Följ stenmuren från P-platsen till ”Utsikten” . Kom och njut av fågellivet vid ”våra” dammar. Ta med kikare och fika.

Frågor: Hasse 0702-91 81 71   eller Barbro  0760-26 77 27.

Fredag 27 maj  –  Cykeltur med nattsångare

Vi följer med Hasse på en cykeltur längs banvallen mellan Stannum och Olofstorp. Samling vid Stannums Trä 20.00. Medtag cykel, fika myggolja och kläder efter väder – kanske vantar???

Frågor: Hasse 0702-91 81 71.

Söndag  5 juni  –  Naturnatta med fåglar

Vart ska vi  denna sommarnatt?  Vi hjälps åt att lyssna efter nattskärran, vi samlas vid Torpskolans parkering kl. 22.00 och där avgör vi vart det bär av.Bosse blir vår guide.

Bra att ha med: Fika, ficklampa, stövlar och myggstift.

Frågor: Bosse 0705-31 46 35.

Söndag 18 september  –   Sträckfågelräkning

Per och/eller Jon väntar på oss vid Gråbo modellflygplats, som heter Backlanda. Ligger nära Hjällsnäsviken.De berättar vilka fåglar som sträcker och de är på plats från 07.00 och några timmar framåt. Varma kläder och en värmande fika brukar behövas.

Frågor: Per 0705-89 59 52   Jon: 0737- 25 98 58.

Söndag 9 oktober –  Fågelvandring i Sjövik

Vi samlas vid Sjöviksgårdens parkering kl 9.00.

Vi höstvandrar i år här i kommunen för att inte göra för långa resor. Medtag fika för en rast och kläder efter väder. Vad får vi se???  Det ger sig.

Frågor: Hasse   tel. 0702 91 81 71  Svenssons tel. 0703 46 99 92.

Torsdag 3 november –  Öppet Hus Fågelgruppen

Vi ses i Aspenäskyrkan kl. 19.00

Som vanligt ber vi Er kontrollera hemsidan, så inga förändringar skett. Vi träffas och berättar om vad vi sett och hört, samt gör ett program för nästa halvår. Därefter har Thomas Bergsand lovat visa lite bilder och berätta om både fåglar och fjärilar.

Medtag gärna eget fika.

Frågor: Bosse N  tel: 0705 31 46 35  Barbro A tel: 0760 26 77 27.

Torsdag 8 december  –  Öppet Hus Fågelgruppen

Visst måste vi ha en glöggafton. Ta med dig en glöggmugg så serveras det lite glögg och en pepparkaka. Så har jag glädjen, att berätta att vår pedagog Per Leyton lovat leta lite bland sina bilder. Han tänker ge visningen rubriken: GÖTALAND  En resa i södra Sverige.

Väl mött i Aspenäskyrkan kl. 19.00

Frågor: Hasse tel. 0702 91 81 71  Ann-Mari tel. 0723 34 43 09.

Söndag 15 januari 2023 –  Sjöfågelräkningen

Välkommen till den 55:e räkningen!!!! Du ställer väl upp. Vi ses vid Floda station (vid sjön) kl.9.00, för att genomföra sjöfågelinventeringen under Hasses ledning.

Anmäl gärna att Du kommer med till Hasse 0702 91 81 71

Torsdag 2 februari  –   Öppet Hus Fågelgruppen

Vi träffas i Aspenäskyrkan kl. 19.00

Hasse berättar lite om årets Sjöfågelräkning. Så pratar vi om VINTERFÅGLAR INPÅ KNUTEN och tittar på lite bilder.

Ta gärna med egen fika.

Frågor: Hasse tel: 0702 91 81 71  Bosse tel: 0705 31 46 35.