Fågelgruppens program

Vintern och våren 2022

INSTÄLLT Torsdag 3 februari  –  Öppet Hus Fågelgruppen

Torsdag 3 mars  –  Öppet Hus Fågelgruppen

Aspenäskyrkan kl. 19. Är vårfåglarna på gång? Vi berättar vad vi hört och sett och gör därefter ett nytt program för hösten.
Våran Barbro, som ställer upp i  vått och torrt, har sedan lovat att berätta något. Vad?  Det får vi se / höra.

Frågor: Ollas Ann-Mari  0723 34 43 09.

Söndag 24 april  –  Vårfågelvandring

Svenssons tar oss med på den årliga vandringen bland vårfåglarna i Sjövik. Glöm inte kikare och fika!
Samling vid Stenkullens station ( stora P-platsen) kl.8.00 eller cementfabriken i Sjövik kl. 8.20.

Frågor Svenssons 0703 46 99 92.

Söndag 8 maj  –  Fågelskådningens dag

Några av oss i fågelgruppen kommer att vara vid STÅLEBO VÅTMARK från kl. 08 och några timmar framåt och guida. Hitta dit: Skylt: Stålebo våtmark står vid Brunnslyckans busshållplats på lokalvägen mellan Floda/Tollered. Följ stenmuren från P-platsen till ”Utsikten” . Kom och njut av fågellivet vid ”våra” dammar. Ta med kikare och fika.

Frågor: Hasse 0702-91 81 71   eller Barbro  0760-26 77 27.

Fredag 27 maj  –  Cykeltur med nattsångare

Vi följer med Hasse på en cykeltur längs banvallen mellan Stannum och Olofstorp. Samling vid Stannums Trä 20.00. Medtag cykel, fika myggolja och kläder efter väder – kanske vantar???

Frågor: Hasse 0702-91 81 71.

Söndag  5 juni  –  Naturnatta med fåglar

Vart ska vi  denna sommarnatt?  Vi hjälps åt att lyssna efter nattskärran, vi samlas vid Torpskolans parkering kl. 22.00 och där avgör vi vart det bär av.Bosse blir vår guide.

Bra att ha med: Fika, ficklampa, stövlar och myggstift.

Frågor: Bosse 0705-31 46 35.

Söndag 18 september  –   Sträckfågelräkning

Per och/eller Jon väntar på oss vid Gråbo modellflygplats, som heter Backlanda. Ligger nära Hjällsnäsviken.De berättar vilka fåglar som sträcker och de är på plats från 07.00 och några timmar framåt. Varma kläder och en värmande fika brukar behövas.

Frågor: Per 0705-89 59 52   Jon: 0737- 25 98 58.