Fågelgruppens program

Söndag 7 april – Säveåpromenad med Hasse

Vi samlas vid Garveriet i Floda kl 9 och vandrar till Stenkullen. Sedan kan du välja om du vill ta tåget eller promenera tillbaka till Floda. Vi hoppas på Strömstare, Forsärla och så klart ”juvelen” Kungsfiskaren.
Ta med fika. Frågor: Hasse 0702-91 81 71.

Söndag 28 april – Vårfågelvandring i Sjövik

Den årliga rundan bland vårfåglarna i Sjövik gör vi tillsammans med Svenssons. Ta med både kikare och fika. Samling vid Stenkullens station (stora P-platsen) kl 8 eller vid Cementfabriken i Sjövik kl 08.20.
Frågor: Svenssons 0703-46 99 92.

Söndag 12 maj – Fågelskådningens dag

Från kl 8 och några timmar framåt kommer några av oss i Fågelgruppen att vara vid Stålebo våtmark och guida. Hitta hit: Skylt: Stålebo våtmark står vid Brunnslyckans busshpl på lokalvägen mellan Floda och Tollered. Följ stenmuren från P-platsen till ”utsikten”. Kom och njut av fågellivet vid ”våra” dammar.
Ta med kikare och fika. Frågor: Hasse 0702-91 8171 eller Barbro 0760-26 77 27.

Fredag 7 juni Fredag 31 maj – Cykeltur med nattsångare

OBS! Cykelturen är framflyttad en vecka till fredag 7 juni.

Vi följer med Hasse på en cykeltur längs banvallen mellan Stannum och Olofstorp. Tänk om Rosenfinken kunde glädja oss! Önskedröm? Samling vid Stannums Trä kl 20.
Ta med cykel, fika, myggstift och kläder efter väder (vantar!!). Frågor: Hasse 0702-91 81 71.

Onsdag 5 juni – Naturnatta med nattskärror

Vart ska vi denna sommarnatt? Vi hoppas få höra och förhoppningsvis även se Nattskärran. Vi gör som förra året, samlas på Torpskolans parkering kl 22 och där avgör vi vart det bär av. Bosse blir vår guide. Bra att ta med: fika, ficklampa, stövlar, myggstift och vantar. Frågor: Bosse 0705-31 46 35.

Söndag 22 september – Sträckfågelräkning

Per och/eller Jon väntar som vanligt på oss vid Gråbo modellflygplats, som heter Backlanda och ligger nära Hjällsnäsviken. De berättar vilka fåglar som sträcker. Per o/e Jon är på plats från kl 7 och några timmar framåt. Varmakläder och en värmande dryck brukar behövas.
Frågor: Per 0705-89 59 52 el Jon 0737-25 98 58.