Handla miljövänligt

__________________________________

3 – 8 okt 2016 – Miljövänliga veckan 2016

Handla Miljövänligtveckan, där årets tema är ”Fräsch på riktigt” har genomförts. Vilka badrumsartiklar bör vi använda,
om vi vill visa hänsyn till miljön och vår egen hälsa togs bl.a. upp.

Vi fanns i några affärer i Lerum bl.a ICA Kvantum i Hulan. Tack alla som kom och träffades oss i affärerna.

________________________________________________________________

Ett entydigt budskap men med flera meningar. Det första jag själv tänker på är att köpa produkter som är miljövänligt framställda, men det gäller förstås det mesta vi gör i vardagen. Varje steg är en handling och vi har oftast ett val. Pendla med bil eller tåg och buss till arbetet. På Internet finns mötesplatser om man vill ha någon att samåka med. Jag sökte på samåkning pendling och fick många förslag. Jag har åkt tåg från Floda till Göteborg och Alingsås i 25 år och det har hela tiden förbättrats vad gäller turtäthet och punktlighet. Vintern  2013 hade övrigt att önska. En snögeneral tillsattes som fått en budget på 400 miljoner, så vi får hoppas det blir pengar till snöskyfflar.

Vad gäller att handla ekologiska livsmedel så började vi för 25 år sedan när våran dotter föddes. Vad skulle vi ge henne att äta? Endast det bästa var gott nog. Utbudet av ekologiska produkter var inte så stort i dagligvaruhandeln som det är i dag. I Lerums kommun bildades en Matfront som bestod av människor som ville handla ekologiskt odlade grönsaker men försöka få ner priset. Vi köpte grönsaker säckvis direkt från en odlare och mätte och vägde själva upp det i önskade portioner. Matfronten upphörde efter några år.

Vad som mer startades vid den här tiden var källsortering av avfall för att minska sopberg och resursslöseri. I Lerums Tidning den 15 juli 2010 gjordes en tillbakablick i spalten ”LT för 20 år sedan”. Källsorteringen fyllde då ett år och bestod av att papper och glas lämnades separat i en säck bredvid soptunnan (orange om jag minns rätt). Denna hantering var slitsam för personalen. Nu vet vi hur fort-sättningen blev med sopstationerna. Komposter blev naturliga inslag i trädgårdarna. Motståndarna till komposter varnade för råttinvasion, men därav blev intet.

Åren gick och vår dotter blev tonåring och med en tonårings sätt att ifrågasätta. Den ovärdiga djurhållningen var på tapeten och nu utökades familjens ekoprodukter med ägg.

Här var prisskillnaden påtagligt stor men det var bara att bestämma sig. I tonåren blev vår dotter vegetarian och nu ändrades innehållet i våra måltider mot mer vegetarisk mat för alla i familjen.

Många reportage om miljöförstöringen är skrämmande men mitt ibland dessa finns det ljusglimtar och vi kan alltid göra ett val. I mediabruset den 4 augusti 2013 sorterar jag ut att en del caféer skall sälja refillmuggar och sedan ge rabatt på kaffet som serveras därur och detta för att minska användningen av engångsmuggar. Muggen bär vi sen med oss likt mobilen. Produktionen av biogas planeras att öka genom att restprodukter från livsmedelsindustrin skall tas tillvara av renhållningsverken. Halländska jordgubbs-odlare har frusit ner en del plantor för att kunna odla och skörda jordgubbar in i höst då det finns en marknad för närodlat. Huruvida de skulle besprutas framgick ej.

Inom Naturskyddsföreningen närmar sig den årligen återkommande Miljövänliga veckan som startar vecka 40 men pågår året ut. Temat växlar varje år. 2013 var det Mat och Miljö och handlar om hur det vi äter påverkar klimatet. I Sverige konsumerar vi 85 kg kött per år och person. De senaste 20 åren har vi ökat konsumtionen med 40%. Vi behöver inte äta så mycket kött utan bör minska konsumtionen enligt Livsmedelsverket och då med tanke på hälsan. Att producera kött kräver mer energi än att odla grönsaker och påverkar klimatet på grund av högre koldioxidutsläpp.

Kampanjen går ut på att besöka kommunens restauranger för att lyfta fram de som har någon/några vegetariska rätter på sin meny. De som vill göra extra reklam för ett vegetariskt alternativ på sin matsedel vecka 40 kan delta i kampanjen som benämns Gröna Gaffeln. De restauranger som deltog kom att omnämnas på Naturskyddsföreningens hemsida och får kostnadsfritt vara med i en annons i tidningen Sveriges Natur.

Fråga gärna efter vegetarisk mat när du är på någon restaurang i kommunen. Alla kan delta i denna i kampanj även om man inte äter ute genom att någon gång byta ut en måltid med kött mot ett vegetariskt. Ekologiskt odlade grönsaker orsakar mindre negativ miljöpåverkan eftersom de odlas utan konstgödning som kräver mycket energi att framställa.

Inledningsvis gick jag tillbaka 25 år för att jämföra med i dag. En undran är hur det ser ut om 25 år vad gäller miljön. Vi vet inget mer än att vi kan påverka det nu. Om vi alla gör vårt bästa så gör det skillnad. Lek med tanken att alla äter vegetariskt en dag eller ytterligare en dag i veckan så gör det skillnad. Om alla väljer ett köpa ett ekologiskt livsmedel eller ytterligare ett om vi redan börjat. Rom byggdes inte på en dag och det sägs att det är svårare att ändra matvanor än politisk uppfattning men det går om motivationen finns. Jorden är en – Framtiden är nu!

Skrivet av Karin Björnerås – numera avliden – under den tid hon var med oss i föreningen.